codzienne życie

W Nauce nie wystarczy wiedziec, Nauka zada dowodow, a o dowody coraz trudniej.

Bedac dzeckiem, mialem radio lampowe. Uwielbialem odkrecac tylna scianke radia
i przygladac sie swiecacym lampom.Wnetrze radia bylo dla mnie basniowa kraina
zamiszkana przez male ludki.Myslalem, ze zycie tych ludkow, to jest to , co
ludzie nazywaja programem radiowym.

Przez tysiaclecia ludzie byli przekonani, ze Ziemia jest plaska, ze Slonce
krazy wokol Ziemi, ze materia jest materia. Zmysly dlugo mamily ludzkosc, ale
czy przestaly nas mamic?
Przez tysiaclecia ludzie snuli teorie na temat gwiazd i kosmosu i zanim nie
wymyslono teleskopu mysleli min., ze gwiazdy to dziury w materii nieba.
Czy wszystkie narzedzia do badania swiata zostaly juz wymyslone?
Czy mierzenie czasu , temperatury, odleglosci, ciezaru itd. nie jest li tylko
mierzeniem umownym, czy nie zyjemy w swiecie umownosci i oczywistosci, ktore to
oczywistosci, oczywistosciami nie sa?
Oczywistoscia dla wielu ludzi jest to ,ze mozg jest tworca mysli, uczuc i
wszelkiej swiadomosci.Mozg ponoc magazynuje pamiec,kocha i nienawidzi.
Umownosc, mamienie i brak narzedzi powoduje, ze wszechswiat(pozornie) kreci sie
wokol mozgu.
Zadajmy sobie proste pytanie; czy obraz istnieje bez oka, czy dzwiek istnieje
bez ucha, no i teraz, czy swiadomosc istnieje bez mozgu? Na kazde z tych pytan
odpowiedz jest, tak i nie. Obraz jest fala swiatla
wylapywana przez oko, dzwiek jest fala sprezysta powietrza wylapywana przez
ucho, a teraz panie i panowie, swiadomosc jest... polem elektromagnetycznym
wylapywanym przez mozg.Oko nie tworzy obrazu tak jak mozg nie tworzy
swiadomosci.Swiadomosc, to jest cos, co istnieje poza nami, a walory
anatomiczne naszego mozgu lub ich brak, powoduje, ze swiadomosc mamy taka, a
nie inna, tak samo jak gorszy lub lepszy mamy wzrok czy sluch.Swiadomosc jest
wspolna dla kazdego istnienia (dla materii "nieozywionej" rowniez)i tylko
sposoby jej czerpania sa rozne.Jednym slowem, mozg nie jest generatorem, mozg
jest odbiornikiem. Oczywiscie na poziomie biologicznym mozg zarzadza naszym
cialem i jego fizjologia.Tego, ze wszystko posiada swiadomosc, a raczej, ze
wszystko zanurzone jest w swiadomosci, doswiadczylem osobiscie i prosze ...
Pozdrawam Cie JZ.

Do.ki nie prawdą jest co piszesz.
1. Zapalenie ucha, jeśli jest ropa, a wtedy jest to zapalenie musisz leczyć
antybiotykami i nie o długośc leczenia tu chodzi tylko aby zatrzymać rozwój
bakterii, które to zapalenie wywołały. Anginę bakteryjną (bo są też wirusowe)
koniecznie trzeba leczyć antybiotykami (wirusowej nie). Bakterie wywołujące
zapalenie mogą przenieśc sie do serca lub stawów - objawów od razu ni bedzie
ale za kilka lat wszystko wyjdzie. Skąd niby sa uszkodzone zastawki serca lub
zapalenia stawów?
2. Nie prawda, że każde dziecko ma chore uszy. Nic w uchu nie powinno być,
ciśnienie nie powinno być większe od 100 (nie pamiętam jednostki). Jesli są w
uchu smarki - potocznie mówiąc, jak w nosie, to jest to wysiekowe zapalenie
ucha i je tez się leczy, ale nie antybiotykami. Takie samrki powodują
osłabienie słuchu i nie powinno ono trwać ponad kilka miesięcy. Nie leczona moe
doprowadzić do ubytku słuchu.
3. Błonę bebenkową się przebija przy niemożnosci wyleczenia zapalenia ucha,
zarówno tego bakteryjnego jak jest ropa lub tzw. smarki o których pisze wyżej.
Robi się małe nacięcie, aby płyn wypływał i aby nie doszło do perforacji błony.
Błona rozerwana samoistnie nie zrasta sie poprawnie i mozna wtedy słabiej
słyszeć - na całe życie. Która rana zrośnie sie lepiej: szarpana czy cięta? Po
co nacina sie kobiety przy porodzie? Przecież moga samoistnie "pęknać"?
4.Nie ma wiary w antybiotyki. Jak jest choroba bakteryjna to trzeba dac
antybiotyki, bo ich nie podanie spowoduje poważniejsze skutki (choroby serca,
stawów). Dziecko wyzdrowieje może swoimi siłami, ale dojdzie do przewlekłego
zapalenia, jesli bakterii się nie zabije. Nie powinno sie ich stosować przy
chorobach wywołanych wirusami, bo nie pomogą, a przedłużą chorobę - choć i
czasem wtedy podaje sie je, aby nie dopóścić do rozwoju bakteryjnego zakażenia
w osłabionym wirusami organiźmie.
5. Miałam anatomię, fizjologię i choroby wewnętrzne, także troche sie znam (nie
jestem lekarzem) i mam dziecko chorujące na uszy (zapalenie wysiekowe i
bakteryjne czasami)

Witam szanownych dyskutantow  ( po wiekach...)

Poruszyles ciekawy problem.
Mozna uscislic niektore defincje. Szczerze mowiac moge sie tylko domyslac co
rozumiesz pod pojeciem umysl.
Probujac zdefiniowac umysl nalezaloby wyroznic poszczegolne warstwy
swiadomosci czlowieka. Wychodząc z budowy anatomicznej mozgu wydzielic mozna
kilka elementow.
Pierwszym najbardziej pierwotnym sa jadra podkorowe - skupisko neuronow
prawdopodobnie odpowiadajacych za podstawowe funkcje naszego mozgu. Pozniej
( wyżej ) wystepują polączenia neuronalne w postaci substancji białej mozgu.
W tym wszystkim znajduja sie specyficzne struktury mozgu odpowiedzialne za
emocje, pamiec dlugotrwalą. Czucie smaku, sluch, wech, wzrok, kontrola
ruchow miesni znajdują sie w tzw substacji szarej - a zwlaszcza w "korze
nowej" - najnowszemu produktowi ewolucji ktorą to razem zdaje sie z gadami
dzielimy. Płaty czołowe mieszcza naszą zagadkę - myslenie abstrakcyjne.
Nie bede wnikal w szczegoly, troche ich umknelo odkad bylem biegly z
anatomii i fizjologii. Idea jest jednak jasna, budując teorie ludzkiej
swiadomosci nalezy uwzglednic anatomie mozgu.

Idąc z drugiej strony psychologia, psychiatria znalazly bardziej
"niematerialne" podstawy podziału ludzkiej swiadomosci.
Od kilkunastu lat obie sciezki schodzą. Mozg posiada coraz dokladniejszą
mapę osrodkow ludzkiej psychiki.

Ostatecznie wynikiem powinna byc syntetyczna koncepcja istoty naszego
umyslu.

Sugerując sie trendami w tego typu badaniach mozna spodziewac sie ze
fizjologia mozgu stanie sie w koncu jasna. Co to oznacza?
Tylko to ze nie jestesmy nadzwyczajnymi istotami. Nasza swiadomosc,
duchowosc, myslenie abstrakcyjne, emocje staną sie znanymi, genetycznie
uzasadnionymi cechami naszego umyslu, gdzie manipulując czy to podczas
lączenia sie chromosomow czy tez w trakcie zycia mozna bedzie zmienic
wszystko ( w razie gdyby ludzie zglupieli do reszty i zaczeli sami regulowac
ewolucje).

Pozdrawiam

Ernest

PS. Rinaldo ja Cie prosze nie odpowiadaj czasem...


----- Original Message -----
From: Pszemol <Psze@PolBox.com
To: <pl-sci-filozo@newsgate.pl
Sent: Tuesday, October 17, 2000 7:10 PM
Subject: Czy umysł jest produktem mózgu?

Zastanawiam się własnie, czy umysł ludzki jest naprawdę *produktem*
mózgu czy umysł jest *odbiornikiem* zjawisk świata psychicznego?

Czy myśl jest czymś pierwotnym, niezależnym od materii, czy też
wynikiem procesów biochemicznych i bioelektronicznych zachodzących
w mózgu, a więc czymś wtórnym w stosunku do zjawisk materialnych?

Czy współczesna nauka zna odpowiedź na to pytanie? Czy umiemy
wykazać za pomocą jakichś eksperymentów czym jest umysł??

A może umysł z definicji nie jest w stanie zrozumieć co to umysł?


--
Archiwum grupy dyskusyjnej pl.sci.filozofia
http://niusy.onet.pl/pl.sci.filozofia


Ośrodkowy układ nerwowy (OUN)
Ośrodkowy układ nerwowy (OUN) obejmuje mózgowie (mózg, pień mózgu i móżdżek)
oraz rdzeń kręgowy. OUN poddaje rejestracji i analizie pobudzania dopływające z
układu obwodowego i zapewnia prawidłową reakcję organizmu na te bodźce.
Największą część mózgu stanowią półkule mózgu, które dzieli się na cztery płaty:
czołowy, ciemieniowy, skroniowy i potyliczny (Ryc.6-3).

Ryc.6-3 Mózgowie podział anatomiczny
(A, B, C, D) i ważniejsze obszry
czynnościowe (1, 2, 3, 4, 5).
I-mózg, II-móżdżek, III-pień mózgu,
A-płat czołowy, B-płat ciemieniowy,
C-płat skroniowy, D-płat potyliczny.
1-mowa, 2-ruchy dowolne, 3-czucie bólu
i dotyku, 4-widzenie, 5-słuch

W oparciu o badania anatomiczne i fizjologiczne ustalono, iż poszczególne płaty
związane są z określonymi funkcjami. Płat czołowy związany jest z czynnościami
ruchowymi i psychicznymi. Uszkodzenie tego płata jest przyczyną niedowładów lub
porażenia kończyn, a w niektórych wypadkach może ujawniać się zaburzeniami cech
osobowości. Płat ciemieniowy bierze udział w analizie doznań czuciowych, a
następstwem uszkodzenia tego płata jest przeciwstronna niedoczulica. W płacie
potylicznym znajdują się ośrodki wzrokowe. Jeśli dojdzie do upośledzenia funkcji
tego płata, pacjent będzie odczuwał zaburzenia w polu widzenia. Analiza doznań
słuchowych odbywa się w płacie skroniowym.
Zewnętrzną powierzchnię półkul mózgowych pokrywa kora mózgowa. Uszkodzenie kory
mózgowej może doprowadzić do zaburzeń funkcji związanej z uszkodzonym obszarem
(np. niedowład, zaburzenia mowy, niedowidzenie) lub wyzwolić nadmierną aktywność
komórek leżących w sąsiedztwie uszkodzenia. Taka nadpobudliwość może być
przyczyną wystąpienia napadów padaczkowych. Od komórek nerwowych kory mózgu do
struktur pnia mózgu przebiegają włókna łączące, które tworzą istotę białą mózgu.
We wnętrzu półkul mózgowych znajdują się skupiska komórek nerwowych, tzw. zwoje
podstawy, które regulują napięcie mięśniowe oraz zapewniają kontrolę ruchów
zautomatyzowanych. Uszkodzenia zwojów podstawy wyrażają się zaburzeniami
ruchowymi i postawy ciała.
Pień mózgu stanowi połączenie między półkulami mózgu i rdzeniem kręgowym. W
obrębie pnia mózgu znajduje się szereg ośrodków odpowiedzialnych za
funkcjonowanie najważniejszych dla życia czynności, jak oddychanie, praca serca,
przemiana materii i regulacja temperatury. Móżdżek moduluje napięcie mięśni i
wpływa na utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Uszkodzenie móżdżku doprowadza
do zaburzeń w wykonywaniu ruchów precyzyjnych oraz powoduje trudności w
utrzymywaniu równowagi ciała. Rdzeń kręgowy znajduje się w kanale kręgowym i
pośredniczy w przekazywaniu pobudzeń czuciowych do mózgu oraz bodźców
wykonawczych do nerwów obwodowych.




Na przekroju poprzecznym rdzenia kręgowego widoczne są skupiska komórek
nerwowych (istota szara), które zajmują centralną część rdzenia. Istota szara
ułożona jest w kształcie litery "H", tworząc rogi tylne (grzbietowe) i rogi
przednie (brzuszne). Do rogów grzbietowych dochodzą korzenie grzbietowe, które
pośredniczą w przekazywaniu pobudzeń czuciowych. W rogach przednich zgrupowane
są neurony ruchowe, których wypustki unerwiają komórki mięśniowe. Zewnętrzną
warstwę rdzenia stanowi istota biała utworzona z włókien nerwowych.
Ze względu na złożoną budowę i funkcję ośrodkowego układu nerwowego, ocena jego
uszkodzeń musi opierać się na zróżnicowanych metodach badawczych. Wybór
odpowiedniej metody zależy od przyczyn uszkodzenia i ich lokalizacji w obrębie
OUN, a przede wszystkim od wstępnego rozpoznania neurologicznego. Po urazach
czaszki lub kręgosłupa powinny być wykonane zdjęcia RTG przeglądowe dla
uwidocznienia szczeliny pęknięcia lub złamania; jeśli istniej podejrzenie
obecności krwiaka pourazowego konieczne jest wykonanie badania tomokomputerowego
(TK) głowy. W przypadku występowania napadów padaczkowych należy wykonać badanie
elektroencefalograficzne (EEG), które powinno być uzupełnione badaniem (TK)
głowy dla wykluczenia podejrzenia guza mózgu. W diagnostyce uszkodzeń
ośrodkowego układu nerwowego szczególne znaczenie ma obecnie badanie przy pomocy
magnetycznego rezonansu jądrowego (MRI). Metoda ta pozwala w sposób niezwykle
precyzyjny ocenić uszkodzenia rdzenia kręgowego, pnia mózgu i okolic mózgu
przylegających do kości (np. podstawa mózgu, okolica przysadki mózgowej lub
móżdżku). Badanie MRI służy również do oceny uszkodzenia istoty białej mózgu,
stąd znaczenie tego badania w diagnostyce stwardnienia rozsianego (SM), chorób
zwyrodnieniowych mózgu, móżdżku i encefalopatiach.